SZÍNJÁTSZÁS I.
Kabócák, raklapok, habfürdő!
Ez a három szó, ami számomra előhívja a 2019-es szekszárdi fesztivált, merthogy három volt. Az elsőt még nem én csináltam (Vencel Valentin), a másodikon csak a nyitóképet rendezhettem (előadásaim voltak Egerben), és Nádasi Erika vitte a szakmai értékelés feladatát. Így először fesztiválozhattam ebben a mediterrán kisvárosban. A hőségen és a szúnyogokon túl viszont mindent tökéletesnek érzékeltem. Közel voltunk egymáshoz, a Ház barátságos és befogadó volt, kiváló volt az étkezés, és színvonalasak a kísérő rendezvények. Minden adott volt egy kitűnő fesztiválhoz.
Hétfő
Ismerkedés a Házzal, hogyan használható a teherlift, milyenek a közlekedő terek, jók voltak-e az elképzeléseink. A raklapos színpadkép kivitelezhető-e. Elképesztően nehezek, igaz békebeli (van benne anyag) raklapokról van szó. Amikor megtudtam, hogy eddig ezt a hölgyek – Zsuzsi és Erika – mozgatták, leesett az állam, nagy-nagy köszönet és gratuláció nem csak a szellemi, de a fizikai hozzáadott értéketekhez is. Úgy éreztem végig, hogy sok-sok év munkájával igazi tiszteleten és barátságon alapuló remek kapcsolatrendszert alakítottak ki a városban, amit mi – az Egyesület – élvezhettünk leginkább ezen a nyáron a Babits Mihály Kulturális Központban. Nagy köszönet érte!
Nyitó
A Grund üzenete lehömpölygött a nézőtérre, valamennyien érzékeltük és otthon éreztük magunkat ebben a térben a Pál utcai fiúkkal-lányokkal. Mégis maradt egy kis hiányérzetem, mert a produkciók önmagukban megállták a helyüket, de különállók maradtak, és nem teremtődött igazi kapcsolat közöttük.
Makula Rómeó - Ady verset hozott Szekszárdra. Vannak olyan Ady versek, amik kiválóan illenek a személyiségéhez, ezt most kevésbé éreztem annak. Bár lehet, hogy tévedek, mégis karcosabbnak, brutálisabbnak gondolom az Ady – Léda kapcsolatot.
Personimages
Nagyon jónak gondolom, hogy megosztotta a francia műhely a náluk folyó drámapedagógiai munka részleteit. Az érzékenyítő szakaszt a környezetvédelem fontosságáról. Világosan érzékeltük, hogy minden sérültjük tud a problémáról, és átérzi a helyzet fontosságát. A második lépcső is megvolt, hogy szólóban kinek milyen problémát jelent ez. Csak a dramaturgiai rész jelentett problémát, hogy miként lehetne ebből színpadi alkotás. Félúton jártak a történetben.
Kontrafék – Jászberény
Kiválóan szerkesztett történetet láthattunk. A zenei szerkesztésben a citerás rész (szerintem) az, ami hangulatilag segítette a néző számára a befogadást. Ha nagyon rendes a vádár, akkor keressétek azt, hogy mivel lehet ezt a rendet felborítani, aztán újra lehet „rendesnek” lenni. Tetszett.
Répamese, Bölcske
A mappa hivatalossá, nehézkessé teszi az előadást. Sámli és mesekönyv – legfeljebb! De ezt a történetet fejből kéne mondani. Kedves figurák, élvezik. Bátrabban!
Szabókysok csapata
Nagyon hálás vagyok a zenész barátaitoknak. Becsüljétek meg őket, érzékeny, figyelmes muzsikusok. Viszont nektek egy zene nélkül is értelmezhető történetet kell összerakni egy mozgásszínházi előadáshoz. Amilyen fiatal a csapat, bármit – Bármit! – megcsinálhattok. A színpadon lévő szereplők mindegyike alkalmas egy-egy főszerepre. Nem hiszem, hogy csak ücsörögnek a széken a pad mögött! Szerelmesek, haragosak, vidámak, szomorúak – ehhez, ennek megmutatásához segítse őket a zene! Jó munkát.
Magyar Magdolna - Talán most hallhattunk tőle igazán élvezetes versmondást. Szerette, élvezte az „Anyám tyúkját”. Jó teher volt. Gratulálok!
Fodor Erzsébet - Erzsike mindig is jó előadó volt, de most igazán érzékelhető volt, hogy úgy tekeri a nézőteret az ujja köré, ahogy csak akarja. Nagy élményt adott, köszönjük szépen.
Eger – Jégszív
Ebben a csapatban mindenki tudja a dolgát. Egy többfunkciós díszletelem és a jelmezek minimális megkülönböztető jellege – színes ing, világos póló – máris segíti a néző szemét, agyát a dramaturgia megértésében. Mindenki nagyszerű volt. gratulálok!
Iparkodók – Édes méreg
Elegáns emelkedettség. Szépen fogalmaztok, viszont a történeteitekben ne csak a szakrális elemeket, hanem a profán részeket is keressétek. Meg-meg kell botlani, hogy a tartás még erősebben jelenjen meg. Szép előadás volt.
Hársfa – Milliomosok
Nyáron együtt tölthettünk néhány napot. Nagy élmény volt. Óriás dolgokat vállaltatok, aminek nagyon nagy a rizikófaktora. Jó a választás, kitűnő a szereposztás, de aránytalanul nagy egy ember felelőssége. De annyira jól szórakozunk a nézőtéren, hogy minden hibát meg tudunk bocsátani. Gratulálok!
Budapest – Holdfény – Kukactánc – Sün Balázs
Lenyűgöző! A színek, a játékosság, a báj! A praktikusság! Gondosság, odafigyelés és rengeteg munka! És a két produkció nagyon különbözött egymástól. Teljesen más eszközöket használtatok hatvan perc különbséggel. Nagyon örülök, hogy láthattalak titeket. Igazi fesztivál hangulatot varázsoltatok a szekszárdi színpadra. Köszönjük szépen!
Kecskemét – Megújulás
És tényleg. Kezd kialakulni a gondolat. A mozgásra épülő dramaturgia nagyon különbözik a szöveges építkezéstől. Most éreztem azt, hogy már ezen a nyelven is meg tudjátok értetni magatokat. Még – még - még. Próbáljatok sokat! Gratulálok!
Barcs – Mutasd meg!
Fehér köpeny – piros szív… Világos az üzenet. keressétek a helyzeteket. Ha leültök néhány percre a csillagok alá, sok-sok minden jut majd az eszetekbe, és nem csak a gimnasztikus mozdulatok. Remek a csoport, fiatalok, tele érzelemmel, problémával. Kíváncsiak vagyunk rátok! Mutassátok meg!
Pölöskefő – Helén a tehén
Lassan egész felkészültek vagyunk „Helénből”. Ti is hoztatok egy változatot. Kiválóan beszéltek, tudjátok a szituációkat, de ez az előadás több dinamizmust igényel. Inkább hangjáték volt. A karakterek és szituációk megkövetelik a vásári játékmódot. Bátran, szélsőségesen! Alkalmasak vagytok rá!
Szentes János - Komoly, letisztult versmondó.
Sokkal-sokkal jobb verset érdemel. Nem tudom, hogyan választjátok ki az anyagot, de keressetek a klasszikusok között. Tartalmilag, érzelmileg biztos találtok olyat, ami megfelel mindannyiunknak. Gratulálok!
Bunford Laci kapcsán is hasonlókat mondhatok.
Úgy tűnik, Laci bármit képes megtanulni, de most inkább egy memoriter gyakorlatnak éreztem ezt az Aranyosi verset. Leírom, hogy tisztázzuk: Aranyosi Ervin rossz költő. Ne terjesszük!
Bánhalma – Érzelmek viharában
Na, valami kezd megérni. Van történet a színpadon. Használjátok ki jobban a teret a fontosság, a kiemelés dramaturgiája szerint. Vagy egy kicsit világítsatok. Akármennyire ódzkodsz tőle, kell! Zene – zene – zene! A próbára vigyél különböző anyagokat, és úgy próbáljatok szituációkat. Valakitől kérj segítséget. Nekem is a gyerekeim asszisztálnak ehhez! Eszméletlen változásokat tapasztalhatsz meg. Gratula!
Hajdúnánás – A csikóval vemhes paraszt
Kiválóan dramatizálsz. Évtizedek óta nyúlsz nagy biztonsággal az anyagokhoz és a színészeidhez. Mindig találsz stabil vivő embereket. Most éppen Lajost és Katit, és próbálod hozzájuk integrálni a többieket. Az alapok tiszták, érzitek és értitek a színházat. A komédiázó kedvetek pedig ragadós. A többit megbeszéltük. Gratulálok!
Szekszárd – A gömb
Gyönyörű képek. Varázslatos vizualitás. Otthonosan mozogtok a mozdulatok keltette mágiában. Kiváló a világítás és a kompozíció. Nagyon jó csapat vagytok!
Illés Márkó
Sokkal, de sokkal színesebb zoknikat igényelt volna. A szürke, fehér, kék zoknik a mi világunk. A mese világa a csíkos (piros!), a kockás, a pöttyös! Szerintem ő is mosolygósabb lett volna.
Ásotthalom – Garfield
Az ötlet jó! De sokkal több munkát igényel. Ne csak Garfield legyen jelmezben, hanem a többi szereplő is. És a legfontosabb: Garfield lusta! Erre kérek 100 ötletet! A ti előadásotokban ő volt a legaktívabb! Hajrá!
Eger, Nyitnikék – Az alkohol öl!
Remek, bohém előadás. Csodásan elemzitek a kiválasztott történeteiteket. A színész vezetés remek. Imádom, ahogy dolgozol. Finom, ízléses és mégis bombasztikus. Gratulálok!
Jászberény – André Vanda és Molnár Gabriella
Nem rajongok Aranyosi Ervinért, de ahogy ti csináltátok, megkapó volt. Bűbájos jelmezek és remek installáció! Remek volt, köszönjük szépen.
Ajka – El Diabló bandája
Sajátságos fesztiválszínházatok ismét hozta a formáját. Lenyűgöző az az ötlet kavalkád, amit egy-egy bemutatótokon a felszínre hoztok. Színes, kerek, csíkos, kockás és zenél… ez az Ambrózia. Sajnos a kaktusz (ahol én ültem) takarta a színpad jobb oldalát, de a (számomra) új lány mindent vitt. Elementáris színpadi erő rengette meg a szekszárdi színpadot általa. Remek játszótársat találtatok. Köszönjük.
Szolnok, Sok a Duma
… vagy MI?! Gyönyörű! Nem tudom, hogy a mi fesztiválunk igazán alkalmas közeg-e a Tragédiához, de, hogy a szolnoki Ádámok és Évák az, az biztos. Az Úr és Lucifer kapcsolata igazi küzdelmet hozott. Nagy játékot kaptunk. Gratulálok és köszönöm!
Magyarbánhegyes – Honfoglalás
Többet várok tőletek. Tavasszal Egerben. Egy történetnek van eleje, közepe és vége. Ezt látnom kell a színpadon. Várunk!
Ágfalva – Kőleves
Rendkívül érdekes feldolgozás volt a tiétek. Hiszen inkább a banya átveréséről volt szó, mint a katona leleményességéről. Viszont, talán most voltatok a legütősebbek. A díszlettartó emberekkel szemben nagy kitolás volt, hogy még csak szerephez sem jutottak. Mint „szomszédok” igazán kaphattak volna néhány mondatot, amivel véleményezhették volna a történteket. Jó előadást hoztatok, köszönjük.
Ertl Tibor – Ady előadása
Nagyon vártam ezt a versmondót. Az első szavakat még értettem, de a vers 95 százalékáról fogalmam sem volt. Az erő, a közlésvágy heroikus, de az átadás értékelhetetlen. A versmondáshoz kellenek a fogak, mert nélkülük nincsenek hangzók! Jövőre meghallgatnám!
Bóly – Az állatok nyelvén tudó juhász
Térszervezés. Nagyon balra húzott az előadás. A díszlet fantasztikus, praktikus. A bárányok fülig érő száját imádtam. A zenei humorotokért pedig odavagyok. Kiváló csapatmunka. A bárányokat előrébb hoztam volna, mert nagyon keskeny maradt a főszereplők játéktere. Gratulálok!
Szekszárd – Topánka József – saját vers
Végig lehajtott, papírba mélyedő fej. Nem jöhetett át semmi a nézőtérre. Bátran tanuljon meg egy verset és mondja el nekünk. Így értékelhetetlen.
Lovas Erzsébet
Jó előadó, viszont a „Kék madár” átirat még nem kész. Rövidebben megoldhatóbb lenne.
Zsira – Helén, a tehén
Rögtön az első dialógus – amivel a történetbe kellene kerülnünk – annyira hátul van, hogy a szereplőknek egy szinte megoldhatatlan feladat kellene megoldaniuk. A legközelebbi néző 8 méterre kerül. Profiknak is megoldhatatlan. Tiszta, világos rendezés, tele apró hibákkal. Talán az izgalomtól. Tehetséges, alkalmas csapat saját karakterrel. A zeneválasztás nem volt analóg a történettel. Két különböző dramaturgia volt. Ha ez a zene, át kell fogalmazni a darabot. Legyen úgy, de akkor bátran! Csiszolódjatok össze! Jó munkát!
Az előzőekben leírtak csak emlékeztetők a Szekszárdon elhangzottakra. Azokra, amik a szakmai értékelésen megfogalmazódtak az értékelők által, illetve általatok. Remek, lényegre törő javaslatok és tanácsok hangzottak el minden műfajban. Köszönöm, hogy komolyan veszitek a rátok bízottakat, hogy tisztelitek a színpadot, és odaadóan képviselitek a művészeti ágaitokat.
Isten veled Szekszárd, fesztivál, kabócák, habfürdő és raklapok!
Fehér István, színész
ÉNEK ÉS ZENE
2019. Szekszárd, kisváros Székesfehérvárhoz hasonlítva, de nagyváros, ha a megrendezett fesztiválra gondolunk vissza. Jó volt látni az emberek hozzá állásást, a szervezők lelkesedését, a sok-sok fantasztikus ötletes, népszerű programot. Nagyon jó kis hetet zártunk és még a fellépőkről nem is beszéltünk.
Nézzük a csoportok színpadi munkájának értékelését.
Öröm számomra (és a nézőknek is), hogy egyre többen érkeztek szóló zenei, ének, énekkari és zenekari produkciókkal. A műsorok színvonalasak, figyeltek arra, hogy nem csak a lejátszott zene a fontos. A produkció sok összetevőből épül fel. Fontos, hogy mit látunk a színpadon, fontos a ruha, a színpadi elrendezés, egy-egy plusz elem, ami feldobja a produkciókat. Fontosnak tartjátok, hogy több fellépőnél is láthassuk, hogy zenészeitek mennyire sokoldalúak. A színpadi produkciókat értékeltük szakmai értékelő kollégáimmal a fellépések után, sokan ott voltatok, de még mindig sokan nem jöttök el, pedig hasznos lehet a munkátokban, ha közösen átbeszéljük a produkciótokat. A dicséret mindenkinek jól esik egy teljes év (vagy éppen sok év) munkája után, de a szakmai szemek mutathatnak olyat, mely hasznos lehet a további felkészülések idején.
Magyarszerdahely: A produkciót két énekes mutatta be. A Tavaszi szél című dal kétszólamúsága nagyon szép volt, bár már itt is érzékelhető volt az, hogy a felkésztő nagyobb hangsúlyt kap a színpadon, ám sajnos ez a második számban teljesen hangsúlyossá vált. Kérlek titeket, figyeljetek arra egy-egy előadás során, hogy a hangsúly az intézményi fellépőkön legyen. Ismerem a hölgyet, nagyon ügyesen tud mozogni a színpadon, szép hangja van, hagyd érvényesülni őt is!
Csepel: Számomra nagy öröm, hogy őket végre zenekari számmal láthattam a színpadon. Fiatalos lendületük elsöprő, vidám, vicces, de zeneileg is igényes és kreatív produkciót varázsolt a színpadra. A ritmika, a testen való játék nagyon jó volt, de a mozgásokra érdemes még nagyobb hangsúlyt fektetni. Szuper kis produkció. Gratulálok! Várom a folytatást! J
Barcs: Örülök, hogy újra itt voltatok és zenéltetek. A csapaton látszik, hogy szeret együtt lenni, együtt zenélni, hogy a vezető mennyire együtt él a résztvevőkkel, de sajnos azt hallhattuk, hogy a zenei alap és az ének bizony szétcsúszott, hamis volt. A kiválasztott zenéknél érdemes több alapkíséretet meghallgatni és a legjobbat választani, mely az énekesek hangjával is összeillik.
Bíborszív (Polgárdi Tekerespuszta): A háromtagú zenekar nagyon összeszokott kis csapat. Zoli teljes mértékben a csapat lelke, de jó lenne melléjük egy kis szakmai megsegítés, tanács, mit- mikor- és miért játszanak.
Hódmezővásárhely (Kozmutza EGYMI): A klasszikus fellálást tükröző zenekar, egy nagyon nívós, szép produkciót mutatott be. Fegyelmezett, szép, jól hangszerelt, pontos előadást láthattunk tőlük. A mesefeldolgozásokat láthatóan élvezték a gyerekek és a közönség is, de az igazán nagy tapsot a közönségből a Mézga család varázsolta elő. Csak így tovább! J
Mohács, Dobzenekar: Nagyon örültem a klasszikus zene feldolgozásának. Ez a produkció megmutathatta mind a zenészeknek, mind a közönségnek, hogy bizony a klasszikus zenékhez visszanyúlva is lehet szuper, nagyon élvezhető produkciókat alkotni. A hangosításra sajnos nagyon nehéz minden szempontból odafigyelni, de meghatározza a z előadást. Ne hagyjuk, hogy más legyen, mint amit mi kigondoltunk!
Szolnok Liget otthon: Néptánc- népdal produkció. Nehéz, szerintem nem túl jó ötlet népdal énekest szintetizátorral kísérni és erre még egy táncprodukciót is összeállítani. A dalok szakadozottá váltak, a zene mindig megállt, ezáltal a tánc is darabossá vált. Érdemes lenne ezt a produkciót átgondolni!
Arpeggio Nuovo (Hódmezővásárhely): Minden alkalommal nagyon igényes, klasszikus, népi és az örökzöld zenéket vegyítve készítek el műsorukat. Egy gyönyörű hangszerállomány bemutatóját láthatjuk tőlük, igényesen megkomponálva és előadva, viszont néha a kevesebb, több. A műsor vége felé érezhető volt, hogy a csapat fárad, figyelmük, koncentrációjuk csökken. Az énekes hölgynek, most nagyon jó kis dalokat választottatok, de mély volt neki, kicsit transzponáljatok, szerintem jobb lesz. A csapat nagyon egységes, de sajnos a segítő nagyon kilógott a zenekarból, neki is legyen ruhája. Összeségében, csak gratulálni tudok nektek! J
Iparkodók (Polgárdi Ipartelep): Nem tudja senki…, hogy mennyire bátrak is vagytok. Ez a csapat mindig magasra teszi a lécet, de az a tűz és akarat, ami bennük van átlendíti őket a magasságokon. Gratulálok!!! J
Doktor István (Csongrád): Szóló gitáron nagyon jól játszik, főleg úgy, hogy autodidakta módon tanult zenélni. Voltak hibák, a tempó néha nem volt pontos, de ha egy zenetanár foglalkozna vele nagyon sokat tanulhatna tőle. Gratulálok!
Üde színfoltja volt a fesztiválnak a Segíts rajtam! Alapítvány Szekszárdról a megzenésített versek előadásáért egy nagy gratuláció jár nekik.
Bólyi Színkottás Zenekar: Fantasztikus népdalfeldolgozásokat hallhattunk, remek tempóváltásokkal. Ismét láthattuk a zenekartól, hogy egy- egy fiatal hány hangszeren képes játszani. Fegyelmezett, jól együttműködő csapat, remek előadással. Az utolsó énekes szám fantasztikus volt, bizony libabőrös voltam tőle. JJJ
Színborák (Regöly): A zenekar ismét összeállt, látszik a munka, látszik, hogy mennyi változás, fejlődés van a zenészekben. Az énekek precízebbek, pontosabbak, tisztábbak. Azon számokban, melyekben az ének belépése előtt volt bevezető teljesen pontosra sikerült a belépés. Jól lettek kiválasztva az énekes dalok, jól illettek az énekesekhez. Ami nem tetszett, hogy volt olyan résztvevő a zenekarban, aki három teljes számon keresztül nem csinált semmit, csak ült. Arra figyeljünk, hogy aki a színpadon van, az sose érezze feleslegesnek magát! Összességében szuper produkció volt. Gratulálok! J
Szekszárd ismét egy maradandót alkotott ezzel a fesztivállal, a programokkal, a habpartyval. Köszönjük az élményt! Köszönjük, hogy itt voltatok! Köszönjük a rengeteg munkát, amit a produkciótokra áldoztok, ettől válik minden évben egyre színvonalasabbá a Van Fesztivál. Értetek, veletek, a ti önfeláldozó munkátokkal. Köszönöm az élményt! Találkozunk jövőre is! Addig is jó, eredményekben gazdag felkészülést kívánok mindenkinek!
Kováriné Bujdosó Lilla, gyógypedagógus
SZÍNJÁTSZÁS II.
Nyár, hőség, nagy találkozások, vidámság, sokadalom, Szekszárd! Itt a következő fesztivál! Ezt vártuk egy éven keresztül! Készültünk, szervezkedtünk és eljött ez a nap is! Otthon hagytuk a hétköznapi dolgainkat és most csak erre figyelünk! Egymásra és a művészetekre! Micsoda nagyszerű elfoglaltság!
Személy szerint nem is csalódtam, mivel olyan előadásokat láthattam, amik szívet melengetők voltak! Úgy érzem, a csoportok rengeteget fejlődtek. Nem csak színjátszásban. Persze voltak kevésbé élvezhető produkciók is, de összességében nagy lépést tettünk meg előre, ami a művészi színvonalat illeti. Ennek azért örülök, mert azt látom, hogy a művészeti vezetők örömmel, jó érzékkel és nyitottan állnak hozzá ehhez a munkához, megfogadva a tanácsainkat.
Personimages Franciaország, Párizs:
A francia csoport jelenlétének mindig örülünk. Így volt ez most is. Egy üde színfolt minden fesztiválon! Most is egy érdekes produkciót láthattunk Tőlük.
Az eleje nagyon nehezen indult! A projektoros vetítés a gondozottak munkáiról iszonyatosan hosszú volt! Ezt sajnos nem lehet megengedni! Sajnálom, hogy nem találtak valami másfajta ötletet ehhez, mert értékes alkotásokat láttunk!
A mozgásszínházi előadás tartalmi ötlete rendkívül jó, mivel a környezetvédelem egy olyan téma, amiről nem lehet túl sokat beszélni.
Ám a megfogalmazás nem volt teljesen egyértelmű. Úgy érzem, hogy a gondozottakat pontosan irányítani kell, pontos koreográfiát kell mutatni, mert a sok improvizációban nem tudják kifejezni azt, amit a néző elengedhetetlenül megért. Terápiás céllal, otthon kell az improvizáció, de jelen esetben, a színpadon ez nem él meg.
Amit még hiányoltam, az a jelenetek befejezése. Egy végpóz vagy egy közös mozdulat segítene abban, hogy a néző felfogja, hogy vége van egy jelenetnek. Itt éreztem kis zavart is.
Javaslom a képességeikhez alkalmas több együtt mozgást, koreográfiát. Gratulálok a produkcióhoz!
Kontrafék: Jászberény: A birinyi piacon
Népi játékot láthattunk a jászberényiektől. Mondókákkal színesítve. Nekem nagyon tetszett ez a feldolgozás, a segítők jelenléte is indokolt volt, jól irányították a gondozottakat. A kis mozgások is a helyükön voltak, talán helyenként még több térformát használtam volna.
A szövegek közben a kiállás javasolt, a belemozdulások „piszkossá” tehetik a jelenetet. A néző figyelmét vezetni kell, tudni kell mi a legfontosabb a színpadon.
A cd hangzást és az acapella éneklést jobban össze kell hangolni máskor de így is nagyszerű produkciót láthattam, gratulálok!
Szabókysok csapata, Budapest: Paródia
Nagyon ötletes előadást láthattunk, új lendülettel. Tetszett a csoport fiatalos energiája a kreatív ötletek sokasága. Amivel még élvezhetőbbé tudnák tenni a produkciójukat, az a tanár több mozdulatsora, vagy a diákokkal való személyes találkozása. Kicsit statikusnak éreztem emiatt.
A második etap inkább zenekar volt, mint színjátszás, de a testdobolás kitalálójának gratulálok! Nem volt egyszerű ritmus és nagyszerűen megoldották!
Bölcske: Répa mese
Ez egy klasszikus mese, klasszikus megoldással. Úgy éreztem, hogy a gondozottak képességeihez volt mérve ez az előadás. Jól megtalálták a saját útjukat.
Amit hiányoltam, az a szereplők egyéni játéka, gondolok itt arra, hogy egyesével meg kellett volna nézniük a répát illetve a helyzetet, ami több játéklehetőséget is adott volna.
Valamint a zenei aláfestést is hiányoltam, nagyon kellett volna a hangulat kifejezésében. Gratulálok a produkcióhoz!
Polgárdi: Édes méreg
Nem is tudok mit írni, mint csupa dicséretet! Kezdve a szép színpadképtől, a pontos mozdulatokon át a találó háttérig. Nem is beszélve az egyszerre történő mozdulatokról, amit csodálva néztem, mivel tudjuk, hogy nagyrészt gyenge képességű szereplőkről beszélünk.
Gratulálok az alkotóknak és a gondozottaknak is!
Hársfa Egyesület, Budapest: Milliomosok
Egy vicces előadást láttunk, de sok bizonytalansággal. A Mimóza urat játszó fiatalember játéka lenyűgöző és magával ragadó. Ám a többiek részéről sok tévesztés, bizonytalanság és szöveghiba is be-becsúszott. Az öregúr pedig annyira halk volt, hogy sajnos nem értettük.
Tanácsként mondom, hogy minden mozdulatot, helyzetváltást, ki kire való ránézést meg kell tervezni, meg kell rendezni! Ki hova üljön le, mikor álljon fel és hogyan menjen ki a színről. Sőt azt is, hogy amikor ő nem beszél, mit csinál éppen vagy kire figyel.
Ezek fényében nagyon várom a következő előadásukat! A produkcióhoz gratulálok!
Budapest: Holdfénycsoport: Kukactánc
Szuper ötletet láttam a tolószékes fiataloktól és ehhez szívből gratulálok! Csak annyit írnék hozzá, hogy fel lehet építeni a produkciót úgy is, hogy ne fáradjanak el a végére. Például egyesével kezdhetnének a kukacok és csak a refrénre mozognának együtt. Vagy csak a bal oldali kukacokat táncoltathatnák utána jobb oldaliakat. Ilyen és ehhez hasonló ötletek jutottak eszembe, persze minden Rajtatok múlik!
Kecskemét: Megújulás
Nekem nagyon tetszett a produkció! Egyszerű, tiszta helyzeteket láttam, egyértelmű gesztusokkal, hatásos mondanivalóval! Olyan volt az egész, mint egy videoklip! A gondozottak tudták a dolgukat, pontosak és ügyesek voltak! Szívből gratulálok!
Barcs: Mutasd meg!
Sajnos ez a kis színpadi előadás elég gyengére sikerült! Úgy érzem, a gondozottak sokkal többre képesek! Bízzatok Bennük! Ha van ötlet, meg tudják csinálni! Az, hogy elmutogatjuk a dalt, nem adott hozzá, így elvesztettem az érdeklődésemet és az probléma! Várjuk a következő produkciót!
Pölöskefő: Helén s a tehén
Jó előadást láttam, elég jó ritmusban és érthető beszéddel, jó hangsúlyokkal. Találó volt a szereposztás, talán a szereplők többet nézzenek egymásra a jelenetek alatt. Kicsit hátra is szorultak a díszletelemek mögé, ez gondolom az új helyszín miatt is lehetett.
Köszönöm a szöveg minimalizálását, ez hasznára vált az előadásnak! Gratulálok!
Bánhalma: Csutka Jutka és csodacsapata: Érzelmek vihara
Nagyon köszönöm ezt az előadást, színes volt és mondanivalójában is egyértelmű. A koreográfia is jó volt, helyenként megismertem a limon mozdulatokat. Viszont a statikusságot a félkörben még mindig nem sikerült megoldani. Ha a főszereplő páros van jelenetben, a többieket ki kell vinni vagy a színpad más szegletébe kell helyezni őket, olyan pozícióba, ami nem vonzza oda a tekintetet.
A zenei egyeket is meg kell találni és arra jó a váltásokat alkalmazni! A zene és a mozdulat összehangoltsága fontos! A zeneválasztást sem tartottam túl szerencsésnek, mivel olyan zenét érdemes választani, ami tökéletesen illik a megjelenített történethez!
Ennek ellenére úgy gondolom, egy jó produkciót láttunk és ehhez sok szeretettel gratulálok!
Budapest: Sün Balázs
Súlyosan sérült gondozottakat láttam, akik hihetetlen energiákkal és szeretettel, örömmel és lelkesedéssel játszották el a kis történetüket! Csodálattal néztem őket! A Segítőket is, akik pörögtek-forogtak a színészeik körül! Szívből gratulálok!
Hajdúnánás: A csikóval vemhes paraszt
Szép, tiszta, érthető előadást láttam. A főszereplő parasztot alakító gondozott nagyon tehetséges. Kevés díszlettel dolgoztak és ez jó. A Segítő hosszú monológját valahogy máshogyan oldanám meg, de összességében egy frappáns produkciót láthattunk. Gratulálok!
Ásotthalom: Garfield mérlegel
Tehetséges gondozottakat láthattunk egy nagyon nekik való, könnyed előadásban. A nagy macskafejjel nem békültem ki! Eltakarta a mimikáját a főszereplőnek, nem beszélve arról, hogy alig kapott levegőt szegény. Valami már megoldást javasolnék, pl. arcfestést!
A sok vicces, néma jelenetet pedig zenei aláfestéssel színesítettem volna, higgyétek el, hogy hozzáad a muzsika! Gratulálok a produkcióhoz!
Szekszárd: Kalapos tánc
Jó az ötlet, jó a koreográfia, ügyesek a táncosok! Egyszerre ment a tánc! Külön gratulálok ahhoz, hogy előre, középre egy gondozottat állítottak! Szép munka!
Eger: az alkohol öl!
Nem tudok elégszer gratulálni az egri csoportnak! Amit láttam, nagyszerű volt! Maga a darabválasztás, a szereposztás, a rendezés, a díszlet egyszerűsége mind-mind kitűnő volt! A karakterek kidolgozottsága is találó és a stikkest és furcsát alakító gyerekek játéka és tudatossága lehengerelt! A cselekményt végig értettem, tartotta a figyelmemet és a hangsúlyok is a helyükön voltak! Mind a csoportvezetőnek, mind a gyerekeknek szeretettel gratulálok!
Szolnok: Az ember tragédiája (Madách után szabadon)
Úgy éreztem először a címet látva, micsoda nehéz témát választottak a szolnokiak! Aztán, ahogy haladtunk előre és figyelve a korhű feldolgozást, ami a gondozottak nyelvére volt lefordítva, azt gondoltam igen ez az! Teljesen érthető történet, kevés szöveggel, egyszerű de látványos megoldásokkal. A projektoros vetítés is a helyén volt! A szereplők is érthetően alakították saját karaktereiket! Köszönöm és gratulálok!
Szombathely, Ágfalva: Kőleves
Egy frappáns történetet és feldolgozást láttam jó karakterekkel és érthető szöveggel! Az öregasszonyt játszó hölgy nagyon jó volt, tele volt humorral a játéka! Néha azért éreztem bizonytalanságot a helyszínek között, talán otthon más volt a távolság és ezért be is szorultak a bútorok közé. Máskor jobban előre hoznám a szereplőket. A produkcióhoz szívből gratulálok!
Bóly: Az állatok nyelvén tudó juhász
Tetszett az élőzene, mivel annak mindig külön hangulata és varázsa van. Kicsit mégis nehézkesnek éreztem az előadást. Nagyon hátra szorultak a szereplők a kis birkák mögé szinte minden jelenetben. Bizonytalanságot is éreztem, mintha nem mindig tudták volna, kinek mi a dolga. Ezért a jelenetek közötti lassúság is az egekbe szökött.
Javaslom a szöveg és a mese lerövidítését, a frappáns de lényeges dolgok bent maradásával. Így jobban alkalmazkodna a produkció a gondozottak képességeihez mivel a kevesebb néha több! Gratulálok!
Zsira: Helén s a tehén
Ez a történet minden fesztiválon megjelenik egypárszor! Nem is baj, mivel egy vidám helyzetkomikumról van szó.
Sajnos ezzel a feldolgozással volt néhány problémám! Kezdem a szereposztással. A főszereplő lányt nem játszhatja férfi. Ezzel borul a hihetőség, innentől kezdve nem hiszem el a történetet. Viszont a főszereplő úr játéka lehengerlő volt, még arra is volt energiája, hogy segítsen a többieknek.
Sok bizonytalanságot éreztem a jelenetekben, sok volt a „lötyögés”. Figyelni kell arra, hogy a szereplők ne takarják ki egymást és a dialógok között meglegyen a kapcsolat és a szemkontaktus.
A dalválasztással is voltak gondok! Érdemes egynemű dalokat választani egy történethez, mivel egy ívben kell futniuk a daloknak is egy produkción belül.
Ha két nő énekel, akkor a koreográfiának két nőről kell szólnia, itt sajnos átment egy férfi-nő táncba az első dal. A koreográfiának tükrözni kell a dal tartalmi hátterét is. Javaslom a táncok erőteljesebb kidolgozását, mert az ötlet kiváló!
A zenei betétekről már írtam, de meg kell említenem, hogy a „nézését meg a járását” című sláger (bármennyire is szeretik a gondozottak) nem szerencsés egy ilyen produkcióban.
A munkához szeretettel gratulálok és várom a jövő nyári megmutatkozást!
Szél Anikó, színész, bábszínész
NÉPTÁNC
Fenyves Otthon, Bánhalma
Kiemelten értékelem a csoport rendkívüli fejlődését. Eljutottak oda, hogy tiszta, autentikus táncot mutathattak be, egy olyan magas szinten, amiért a tavaszi képzésen évek óta dolgozunk. A tanfolyamok hatása, a rendkívül alapos felkészülés érződik munkájukban. És megint lenyűgözött a viselet! Igazán élvezetes színpadi művet láthattunk. Gratulálok!
Liget Otthon, Szolnok
Értettem a kezdeményezést. A csoport becsülettel helyt állt a fesztiválon. Személyesen is megbeszéltük azokat a szempontokat, amiket ha betart a csoport, jóval magasabb színvonalra kerülnek. Kifogásoltam a műben a választott zenét és énekeket. A Műhely évek óta azon dolgozik, hogy a fesztiválon bemutatkozó csoportok előadásai megfeleljenek a szakmának.
Már elvárás az autentikus, nem elcsépelt, „iskolahangú” népdalok, népzenék használata, még akár feldolgozott formában is. Bízom benne, hogy az értékelésem építő jellegű, és lehetőséget nyújt a tovább lépésre. Sok sikert a további munkájukhoz!
Pityóka Néptánccsoport Magyarszerdahely
Megint nagy vállalkozás! Ezzel a megjegyzéssel kezdem értékelésemet. A csoporttól már megszokott a magas színvonalú előadás. Köszönhető a felkészítő alapos munkájának és a csapat jó szellemének.
A fesztiválokon ritkán alkalmazott lány karikázó kiemelkedően jól sikerült. A csárdás-frisscsárdás viszont kissé statikussá vált, mivel a térben keveset mozdultak. Dolgoztam már a csoporttal, jól ismerem a képességüket, örülnék, ha több alkalommal is találkozhatnánk a produkcióikkal. Szüksége van a fesztiválnak a színvonalas előadásokra. Még valami: Bea, fantasztikusak a jelmezek!
Mohácsi Napsugár csoport
Nagyon jó gyerekjátékokat választottak. Tetszett a felépítése, és az, hogy a korosztálynak megfelelő előadást mutattak. Ami segíthet a továbbiakban, hogy a színpadra állításkor fontos szempont legyen, hogy a játékok egymás után valamilyen mondanivaló, vagy formai megfogalmazással kövessék egymást. Ne ragadjon az egyforma sémákba, a sok ismétlésbe, mert ezek statikussá teszik a koreográfiát. Jó volt, köszönöm!
Kisréti Dalkör Csongrád
Végre énekel egy csoport! Nagyon jó gyermekanyag! Személyesen megbeszéltük a hiányosságokat és szerintem, ha ezeken változtatnak, magas színvonalú előadókká válhatnak. Javaslom a felkészítőknek az MSMME szakmai képzését, ahol sok információt és segítséget kaphatnak. Köszönöm!
Napraforgó Néptánccsoport Eger
Továbbra is nagyon jó a csoport szellemisége. Szinte mindent meg lehet velük csinálni, de fontos a tovább fejlődés. Ez nem minden esetben a tagok hozzáállásán múlik.
Úgy érzem, egy kicsit „helyben topog” a csapat. Az előző évi bemutatókon megállapított hiányosságok újra előjöttek, de a koreográfia változatosabbá vált, éreztem a tanfolyamon tanultak hatását. A felkészítő törekedjen arra, hogy jobban megmutatkozhassanak a táncosok egyéniségei, az ügyesebb táncosok kapjanak önálló szerepet. A csoport tagjai bonyolultabb, kevésbé statikus mozgásformák előadására is képesek, akár improvizációs feladatok megoldására is. A zeneválasztás mindig meghatározó. Ha a zene jó, akkor a színpadi mozgások legyenek a mai igényeknek megfelelően kiválasztva. Üdvözlöm a csapatot!
Hársfa Egyesület Budapest
A csoport koreográfiáját én készítettem, ezért arról nem szólok. Azt viszont szeretném kiemelni, hogy milyen odaadással, maximális koncentrációval adták elő a művet. Nagyon örültem annak, hogy a fiatalok minden instrukciómat betartották, megértették a színpadi előadás fontos szempontjait.
Csak köszönetet mondhatok nekik és a felkészítőknek, hogy együtt dolgozhattunk.
Szederinda néptánccsoport Kiskunhalas
Nagyon-nagyon tetszett! Ismerve a csoport képességét, csak gratulálni tudok. Többször megnéztem és azt láttam, hogy mindazt, ami a tanfolyamon elhangzott, itt megtaláltam. A koreográfia a felkészítők tanfolyamának vizsgaelőadására készült, és az előadás egyben egy kísérlet is volt arra, hogy hogyan sikerül ezt a tudást, a többnyire pszichiátriai betegekből álló csoporttagoknak átadni.
Érzem a közösség akaratát, a jóérzékű irányítását, és a fegyelmezett színpadra alkalmazást. Külön tíz pont a lányok ruhája! Köszönöm az élményt!
Figurázó és Figura tánccsoport Budapest XV. kerületi ÉNO
Mint köztudott, évek óta dolgozom az intézmény csoportjaival. Állandóan kísérletezünk, újabb és újabb elképzeléseken törjük a fejünket. A Figurázó csoport, ebben az összeállításban, másodszor szerepelt a fesztiválon. Ők az „utánpótlás” csapat. A koreográfia elképzelése a változatos térben mozgás, és hogy a segítők minél kevesebb információt adjanak az előadás közben. A haladóbb táncosok segítették a kezdőket. És ezt kiválóan megoldották!
A Figura tánccsoport, egy tiszta, autentikus táncanyaghoz nyúlt. Egy nyírségi falu két népközösségének, roma és magyar szokásainak különbözőségét és barátságát, az együttélés fontosságát mutatták be a tánc nyelvén. A koreográfiában részt vevő Hangoló zenekar méltó partnere volt a táncosoknak.
Ez úton köszönöm a ÉNO vezetőjének, a csoportvezető felkészítőnek, és a segítőknek hogy újra és újra dolgozhatom a csoportjaikkal és támogatják munkámat.
Műhely Össztánc
Szólnom kell itt a végén pár szót erről a táncról. A koreográfiában szereplők részt vettek egy általam irányított néptánc táborban, melyet az MSMME szervezett, tavaly novemberben, Székesfehérváron. Itt a táncismereten és gyakorláson kívül, tanultunk a koreográfia szerkesztésről is. Ez a munkafolyamat olyan jól sikerült, hogy teljes egészében összeállt egy mezőségi koreográfia. Később megfogalmazódott bennünk, hogy milyen jó is lenne, ha mindezt bemutathatnánk az éves fesztiválon. Sikerült mindenkit megnyerni az ügy érdekében, a csoportok külön-külön gyakoroltak, végül, komoly szervezéssel, egy budapesti közös főpróbát is tartottunk. A fesztivál nyitóműsorában nyújtott teljesítményük pedig a közös munka varázsának a kiteljesedése volt.
Ennek a koreográfiának egyik újdonsága, hogy a párokat vegyesen alakítottuk ki, mindenkinek lehetőséget adtunk arra, hogy egy másik csoport tagjával táncoljon. Ez különösen izgalmassá és eredményessé tette munkánkat. Ez a munkafolyamat egy olyan közösséget hozott létre, amelyik lelkesen várja az újabb kihívásokat. Köszönöm mindenkinek ezt az élmény s örülök, hogy együtt dolgozhattunk.
Kovács Tibor, néptáncpedagógus
TÁRSASTÁNC
Ebben az évben Szekszárd adott otthont a fesztivál programjainak. Immár harmadszor voltak házigazdái rendezvényünknek, kitűnő körülményeket biztosítottak számunkra. 46 intézmény körülbelül 800 fiatalja, idősebbje mutatta meg, hogy mit tud a különböző művészeti ágakban. A társastánc és modern tánc bemutatóiról szeretnék pár gondolatot megosztani veletek.
Fogyatékosok Nappali Intézménye Szekszárd:
Az intézmény fiataljai kiegészülve a T-Dance csapatával a Pál utcai fiúk musical zenéire készítettek egy lendületes koreográfiát. Látványos előadás volt, mely igazán méltó volt a fesztivál nyitó produkciójára. Valamennyi táncos tudta, hogy mit kell táncolnia. Gratulálok Asztalos Zsuzsi koreográfusnak.
Hully Gully Tánccsoport Regöly:
A Standard táncok közül egy angolkeringőt láthattunk négy páros előadásában. Zenében voltak az elejétől a végéig. Egyszerű figurákat használtak és egyszerre is táncoltak. Látszott, hogy a koreográfia készítése során figyelembe vette a koreográfus a csapat képességeit. Egész ügyes térformákat láthattunk, jól végrehajtva. Gratulálok a csapatnak, s nem utolsó sorban a csoportvezető Szarvas Ritának.
Fatima és lányai Hastánc Csoport Magyarszerdahely:
Táncoló lángok címmel gyertya táncot láthattunk tőlük. Mindenki tudta a tánc koreográfiáját, egyszerre is dolgoztak. Fatima érdeme mindez. Így a koreográfiában a lányok kerültek előtérbe. Most tetszett a műsoruk.
Wywaras Dance Group, Balmazújváros:
A trónok harca zenéjére készített egy bécsikeringő koreográfiát Iszák Anna koreográfus. Nem hagyományos bécsi keringő zene, de mégis táncolható. igen jó koreográfia, mely kihasználta a teret. Végig jó figurákat használtak a tánc során, melyet a táncosok precízen eltáncoltak. Viszonylag nehéz variációk, de teljes mértékben illeszkedtek a zenéhez. Kitűnő előadás. Gratulálok Iszák Anna csoportvezetőnek és a táncosoknak.
Élettér Művészeti Csoport Nagykanizsa:
A csoport 10 fő előadásában szeniortánc egyveleg címmel moderntáncot mutatott. Két szemben álló sorban táncoltak. Sétalépések előre, hátra alkották a figurákat. Ezek egyszerű motívumok. Fontos, hogy mindenki egyszerre dolgozzon, s figyeljen sorra, vonalra. Lényeges, hogy zenére történjen minden. Körön táncolva még fontosabb az együtt táncolás. A mutatott motívumok jók. Ki kell dolgozni pontosan.
Szivárvány Tánccsoport Polgárdi
12 fő előadásában történelmi társastáncok közül Palotást táncoltak. A lassú részben általuk megtáncolható variációk alkották a koreográfiát. Ebből a részből hiányoltam az egyes motívumok letáró bokázóit. A tánc gyors részét is olyan motívumokkal oldották meg melyet le is tudtak táncolni. Jelmezük illett a tánchoz. Gratulálok.
Pándy Kálmán Otthon Mohács
A tánccsoport 14 fő előadásában standard táncot mutatott nekünk. Koreográfiájuk címe: Tánc a szerelem végéig. Kiváló jelmezük volt, különösem szépek voltak a női táncruhák. A bemutatójukban egyszerű stílusos motívumokat használtak. Jó térformákat láthattunk. Szépen együtt dolgozott a csoport. Gratulálok.
Varázscipők Tánccsoport Andornaktálya
Standard táncokból készítettek egy kis egyveleget. A koreográfiában angolkeringőt, tangót, bécsikeringőt táncoltak. Egyszerű alap figurákat használtak a táncok során. Figyelembe véve csoport képességei még a gyengébb képességű tagoknak is adott feladatot a koreográfus, Török Éva. Jelmezük illeszkedett a táncokhoz.
Holdfény Csoport Budapest
Csoportos moderntáncot adtak elő „Kukactánc „címmel. Jó zeneválasztás, három kerekes székes és segítő vett részt a produkcióban. Ötletes módon alakították meg a kukacok jelmezét és használták a koreográfia során.
Táncolj szívből Tánccsoport Bánhalma:
Igen kellemes meglepetést okozott a csoport a fesztiválra hozott programjával, a latin táncok közül sambára készített koreográfiájukkal. Előadásuk címe „Őrült Samba ritmus”. Csak gratulálni tudok Kalmár Anikónak teljes mértékben csoportra szabott koreográfiáért. Látszott, hogy csapat élvezte a táncot. Csak kisebb pontatlanságak voltak az előadásban. A csoport korát ismerve igen kiváló produkció volt Annak örültem, hogy a sambából a legegyszerűbb figurákat használtátok, ezeket meg tudták csinálni. Meg kell említenem a nagyon szép latin ruhákat. Anikó és csapata teljes szívemből gratulálok, még engem is sikerült meglepnetek.
Mákvirág tánccsoport Bonyhád:
Tánc a szeretetről címmel csoportos moderntáncot adtak elő. Igen fontos, hogy minden mozdulat pontosan zenére történjen. Mikor szólóban táncolunk is fontos a zene üteme és persze egyszerre kell táncolnunk. Ez igaz akkor mikor térformát, alakzatot alakítunk ki és változtatunk.
Mechwart András Otthon Csoportja Belecska
Érintések címmel csoportos modern táncot láthattunk 16 fő előadásában. Szép jelmezben voltak. A koreográfia készítője igyekezett a dallamra figyelni, s a táncosok többé kevésbé ritmusban voltak.
Szabadon táncolók Csoport Tiszaug
8 fő előadásában kerekes székes bécsikeringőt láthatott a közönség. Látszik, hogy átgondolt koreográfia. Végig zenében és dallamban voltak Gratulálok a kerekes székeket mozgató hölgyeknek a térformák kialakításához.
Darvastói tánccsoport Darvastó
A csoport modern filmzenére készített moderntáncot. Shake lépés variációkból láthattunk sorozatot, melyet kisebb hibáktól eltekintve egyszerre táncoltak. Én úgy érzem, hogy a csoport többre is képes, tovább kell fejleszteni a sorozatot.
Figura Tánccsoport Budapest
„Új csoda” címmel egy társastáncra utaló koreográfiával jelentkeztek. Igazából Rumba jellegű volt a koreográfia sétalépésekkel. Ezek mind a térforma váltásokat segítették Elég gyakran zene mellett voltak, de mindig visszataláltak a zenébe. Értékelem a két éve tartó kísérletezést. Ismerve a csoport tagjait és személy szerinti képességüket, mégis célszerűbbnek tartanám a társastáncok táncaira épülő koreográfiák készítését. Mindemellett gratulálok a csoport teljesítményéhez. Pontosan és egyszerre letáncolták a koreográfiát.
Kavalkád tánccsoport Ajka
Tizenhárom fő előadásában „nemek harca” címmel mutattak egy modern táncot. Igazából azt lehetett érezni, hogy még nincsen teljesen kész a mű, s nincs teljesen kigyakorolva. Piros kendővel a lányok rumbaszerű lépeseket használtak Mikor megjöttek a fiúk terep mintás jelmezben, együtt shake variációt táncoltak szólóban, majd párosan Hustle variációt táncoltak.
Boly-ongó tánccsoport Bóly
Csoportos modern táncot láthattunk tőlük A mi emberünk címmel. Mindenképp figyelni kell arra, hogy próbáljunk együtt táncolni, illetve mozogni. Lányoknak és fiúknak is a zene ritmusát kellen tartani, s így könnyebb az esetleges térformában eligazodni. A végi discót is pontosan kell megtáncolni.
Wywaras Dance Group Balmazújváros
My happy Theresa címmel táncfantáziát láttunk a csapattól kiváló előadásban. A történetben bemutatták szinte valamennyi társastáncot. Páronként egyesével mutatták meg a táncokat, hogy Theresának legyen mit választania. Táncoltak bécsikeringőt, rumbát, Cha-cha-chát, sambát, Jive-ot. Teri táncolt szólót, majd az összes lány együtt. A fiúknak is volt lehetőségük a szólóra. A végén együtt párosan egy lendületes jive-ot táncoltak. Valamennyi táncok pontosan zenében, ritmusban történt. Igazából a legnagyobb erénye a produkciónak, hogy minden táncban pontos lépéseket, figurákat mutattak. Méltó bemutató volt a fesztivál záró előadásaként. Úgy érzem, hogy valamennyi tánccsoport tanulhat a látottakból. Gratulálok a koreográfusnak, Iszák Annának és a csoport valamennyi tagjának.
Színvonalas programot láthattunk a megnyitóban szereplő csoportoktól. Az öt nap többi bemutatójában is látszott, hogy a csoportvezetők igyekeznek hasznosítani a továbbképzéseken tanultakat. Jelmezek illeszkednek az adott produkcióhoz. A koreográfiák igyekeznek figyelembe venni a csoport képeségeit.
Sok kitartást és jó munkát kívánok minden tánccsoportnak!
Botond Béla, táncpedagógus
A NÉZŐTÉRRŐL
Azt mondják, mindenki abban az évszakban érzi legjobban magát, amelyikben született. Tavasszal láttam meg a napvilágot, így a nyár nem a legkedvesebb időszakom. Hőség, szúnyogok, levegőtlen, vagy épp túlhűtött belső terek… Tudom, sokan vitatkoznának most velem, én mégis esküszöm rá, hogy nekem ez az évszak kizárólag vízközelben elviselhető.
Ha viszont nyár, akkor fesztiválszezon! Ha pedig fesztivál, akkor MSMME! Több mint egy évtizede „menti már meg a nyaramat” a Speciális Művészeti Műhely, hiszen legalább akkora izgalommal készülök az Egyesület éves fesztiváljára, mintha egy luxusnyaralásra indulnék. Tulajdonképpen adott is minden egy ilyen élményhez itt. Ha azt mondom: Iskolás és Felnőtt Korú Értelmi Fogyatékos Emberek XXXII. Országos Speciális Művészeti Fesztiválja, az talán túl hivatalos és szigorú ahhoz az élményhez, hangulathoz képest, amit ez a program nyújtani képes a közönségnek és persze a Műhely közösségének is. MSMME: VAN Fesztivál! A rövidebb cím ugyanazt a programot takarja, és én minden évben hálás szívvel gondolok azokra az emberekre, akik megteremtették ezt a csodálatos fórumot, ahol sérült alkotók munkái közt válogathatnak az érdeklődők.
Szekszárd adott teret, lehetőséget idei rendezvényünknek, ahol – mint bármelyik országos fesztiválon - hatalmas pezsgés vette kezdetét július első hetében. Sztárfellépők, kísérő programok, habparty, folyékony tűzijáték, remek fesztiválklub, vagy épp színházi büfé, ahol hírességekkel futott össze az ember, és persze színházas-zenés-táncos előadások minden mennyiségben. Ritkán jut eszünkbe, milyen hatalmas munka árán valósulhat meg mindez. A Műhely stábja minden erejét és lehetőségét latba vetve folyamatosan megújuló, mégis megunhatatlan programot varázsol elénk. Csak gratulálni tudok a remek szervezéshez!
Ugyanígy a látott művészeti bemutatókhoz is, melynek idén a szekszárdi Babits Mihály Kulturális Központ adott otthont. Jó választásnak, remek helyszínnek bizonyult ez a helyszín is ahhoz, hogy belevesse magát a néző a produkciók műhelyes áradatába.
Színjátszás kategóriában idei fesztiválunkon – bátran állítom -, hogy szinte minden ízlést kielégítő produkcióözönből válogathatott a közönség, már ami a darabválasztást illeti. Mesejátékokat láttunk, melyek közül többet bármilyen gyerekközönség élvezettel csodálna meg, mert érthető volt, bájos és élvezhető. A népszerű vásári komédiák is megjelentek, melyek a felnőtt közönséget szórakoztatják egyre sikeresebben és hitelesebben Műhelyünk előadóinak megvalósításában is.
Komolyabb témát boncolgató darabok, adott esetben keresztmetszetek is megjelennek mára a prózai színjátszók repertoárjában, hálás köszönet az alkotóknak! A szolnoki „Sok a duma” színjátszóinak munkássága éppúgy magán viseli felkészítőjük alaposságának, a műfaj, a színház iránti alázatának nyomát, mint ahogyan Radó Denise segítő szakértelmének jegyeit. Ő ismert művészemberként vállal évek óta közösséget velük/velünk, mára pedig szabadidejéből fesztiválunkra is szakít időt, hogy bármelyik csoportot hasznos tanácsokkal lássa el. Szívből köszönjük, nem csak ügyünk támogatását, de azt a példát is, amit a szolnokiakkal évről évre mutatnak színjátszóinknak!
Csapataink pedig – hála Fehér István szigorúnak tűnő, de valójában óvó és segítő tekintetének, - folyamatosan fejlődnek, így mára nem pusztán szélmalomharcnak tűnik a prózai színjátszás Műhelyünkben. Izgalommal várok nézőként minden darabot, melyek többsége valóban közöl, tanít, elgondolkodtat, és persze szórakoztat is, hiszen a legtöbb társulat –fesztiválunk jellegéből fakadóan - könnyedebb hangvételű és hangulatú munkákat állít színpadra erre az alkalomra.
Évek óta visszatérő problémák, hiányosságok azért akadnak egy-két esetben, melyek közül néhány olyat kell itt megemlítenem, melyek a néző szemét zavarják. Látom, ha nem kényelmes a színész jelmeze. Amatőr színjátszókról beszélünk, ezért felül tudok emelkedni azon, hogy a színész kicsit sutábban mozog madárnak öltözve két hatalmas szárnnyal. Természetesen nem teszem szóvá – még gondolatban sem - az ilyen esetket. Viszont egy szemlátomást bő, méretben nem megfelelő nadrág öv nélkül, amit a szereplő folyamatosan igazgat magán, az nem ez az eset, ha dramaturgiai szempontból semmi köze a karakterhez. Ne hozzunk ilyen helyzetbe senkit! (Ez nem lehet anyagi kérdés, a felkészülési szakaszban akár kölcsön is lehet kérni egy méretben megfelelő nadrágot, ha nincs ilyenünk.)
Ha elképzelek egy „legényt” és őt bő ingbe, mellénybe, öltöztetem, az egy jó gondolat. De a nézőnek igenis számítanak, itt is számítanak a részletek. Két parasztfiú egymás mellett: egyiken hagyományos lajbi, másikon pedig egy frakkhoz illő mellény… Miért hiszi azt bárki, hogy ez nem szúr szemet? A színészek/táncosok öltöztetésénél nem szabad elfelejtenünk, hogy az előadó legfontosabb eszköze a teste. Minden jelmez alkalmatlan, ami akadályozza a színészt ennek használatában. Egy hatalmas, bábra emlékeztető merev fejet pedig semmiképp nem adnék senkire. Javaslom állatok megformálásánál az arcfestést. Viszonylag olcsó megoldás, és tanulható. (Akár neten is találhatunk úgy erre alkalmas festékeket, mint oktatóvideókat ezek használatára.)
A prózai darabokat bemutató színjátszók esetében is máig előfordul, hogy nem túl sikeres a zeneválasztás az adott, megmutatni kívánt témához. Legyen szó egy függönyzenéről, vagy egy zenés fináléról. Hatványozottan fontos a jó zeneválasztás a mozgásszínházas jeleneteknél. Nem lehet eltekinteni egy
ismert filmzene eredeti megjelenésétől, mert a néző azonnal asszociál az eredeti történetre. Ha értem is, mit akar ezzel az alkotó, akkor sem érzem odaillőnek, ha nem kapcsolódik a dal eredeti története a látottakhoz szervesen.
A legtöbb esetben még mindig a „gombhoz a kabát - problémát” látom a nézőtérről a mozgásszínházas produkciókban. Választani egy zenét „erre mindenképp dolgozni akarok” - felkiáltással, csak akkor lehet sikeres út, ha az a zene azonnal képeket mutat nekem. Ha már a hallgatása közben kialakul a fejemben a mondanivalóm, amit KÖZÖLNI tudok ezzel, ha látom magam előtt a táncosaimat, amint ezt megfogalmazzák.
A tanult mozdulatsorokkal ugyanez a helyzet. Sok esetben nyilvánvaló, hogy egy mozgásban szépen megkomponált etűd bemutatása a cél. Csakhogy ez nem a mozgásszínház célja, hanem egy balettvizsgáé.
Itt egy tanult „szerelmi kettős” séma, vagy épp egy indulat kifejezésére szolgáló mozdulatsor, már meg tudom táncos mozdulatokban fogalmazni a haragot, a magányt, ezt akarom látni a darabomban. Akkor legyen az a történet, hogy… -Szinte borítékolható a bukás, ha így szerkesztünk jelenetet. A közönséget alapvetően a történet érdekli. Az összes mozgás, táncbetét, etűd, kizárólag ESZKÖZ a megfogalmazásra. Ha alapvetően KÖZÖLNI akarunk, mert megtaláltuk a mondanivalót, a történettel, jönnek majd a mozdulatok is! Eszköztárunkat pedig hatékonyan bővíthetjük a Műhelyben Szél Anikó képzésein, aki saját darabjával is, mint mindig, tanít. A mondanivaló, zene és a mozdulatok tökéletes összhangjával találkozhattunk az egriek általa rendezett előadásában. Sokáig néztem volna még. Köszönjük az élményt!
A francia Personimages csoport bemutatkozása különleges élményt nyújtott, és nem feltétlenül a háttérben futó magyar szöveg miatt értettem minden mondandójukat. Jól szerkesztett, felépített és átgondolt előadás volt az övék. Köszönjük, hogy elhozták nekünk! Már csak azért is, mert – még, ha csak nyomvonalakban is -, de Botond Béla tanár úr Műhelyes továbbképzésének hatása is érezhető volt a bécsi keringőt idéző záró pillanatokban.
Ha már említettem a Speciális Művészeti Műhely képzéseit, nem tudom kihagyni, hogy most is tiszta szívből ajánljam ezt a fórumot a továbblépésre, legyen szó bármelyik művészeti ágról.
Társastáncban azért van ennek kiemelt jelentősége, mert talán ez a táncágak közül a leginkább „matekozós” műfaj. Legyen szó standard, latin, vagy divattáncos választásról, azonnal jól látható, számokkal, adott esetben szögekkel, furcsa arányokkal mérhető a látottak sikere, vagy épp sikertelensége. Ez persze nem jelenti azt, hogy Botond tanár úr a kelleténél szigorúbban veszi értékelt műfajának szabályait berkeinken belül, de azt igenis jelenti, hogy – akár személye, akár a társastánc iránti igényessége és alapossága - tiszteletet parancsol és odafigyelésre int. A színjátszók, néptáncosok mellett itt tapasztalom leginkább, hogy a MESTERNEK kívánnak a tánccsoportok és felkészítőik megfelelni egy-egy megjelenéssel, ami már csak szórványosan bizonyul melléfogásnak, hála a szakmai értékeléseknek, a képzésnek, táboroknak.
Méltán keresett és mára országos hírnevet szerzett tánccsoportokat tudhat magáénak ebben a műfajban Műhelyünk. Olyan csoportokat, melyek felkészítői, táncosai büszkén vállalják, hogy a Speciális Művészeti Műhely indította el őket ezen az úton, Botond Béla tanár úr szakmai irányítása alatt. Bánhalma - úgy néptáncos, mint társastáncos műfajban - idén bátran indulhatott volna egy „ruhaszépségversenyen”. Csodálatos, igényes és alkalmas táncruhákban álltak színpadra. Tették ezt úgy, hogy közel sem „kompenzáltak” ezzel, tehát nem „valami helyett” voltak szépek a táncosaik, egyszerűen csak szépek voltak. Hangsúlyozom, hogy igen magas színvonalú produkciókat mutattak be ezekben a gyönyörű fellépőruhákban, amit a néző szeme is lát, nem csak a szakmai értékelőé. Nehéz vállalásokat teljesítettek jól, a befektetett munka ellenére is könnyednek tűntek a színpadon, ők is, és mi is élveztük a látottakat.
A Wywaras Dance Group idei jelenete talán minden eddig látottnál frappánsabbra sikeredett. Ők a legjobb példa ebben az évadban talán arra, hogy, ha személyes egy mondanivaló, ha magáénak érzi a társulat, a táncos, a színész, az akkor is hiteles lesz, ha épp nem sikerül zenében pontosan „elkapni” valamelyik táncot. A címszereplő „Tereza” remek alakítása fűszerezte a táncos kavalkádot, de az epizodisták közt is láthattunk kiemelkedő alakítást. Feri szamba szólóját külön köszönöm, hibátlan volt. Nem feltétlenül avatott társastáncos a nézőtéren ülők többsége egy ilyen fesztiválon, de ami jó, az jó. Hatalmas vastaps kísérte ezt az alig egy percet, mint ahogyan egyébként az egész előadást is nagyon pozitívan fogadta közönségünk. Rendező koreográfusuk egyre letisztultabban fogalmaz, ez a mondanivaló pedig általános érvényű is, amellett, hogy nagyon belső, nagyon személyes, megtörtént esetet dolgoz fel. A fiúsított hiphop táncosból valódi dívává alakuló lány története mindenkit magával ragadott, a társulat tagjai pedig saját, személyre szabott feladatokban mutatták be valódi önmagukat, kedvenc táncaikat. Folytatásért kiált a jelenet, ahogy a megfogalmazás is.
Andornaktálya társastáncosai kosztümös mesevilágba varázsoltak minket, többségében standard táncokból álló összeállításukkal. Nehéz ezekkel a szabott lépésekkel történetet mesélni, ők ennek ellenére – látszólag - könnyedén megoldották a feladatot. Úgy vezető párosaik, mint a háttérben szintén keményen dolgozó táncosok hatalmas munkát fektettek az előadásba, a jelmezek pedig valóban elvarázsolták a közönséget. Vezetőjük maximalizmusa és igényessége kézzel fogható, minden lépés, minden zene a helyén volt, így a nézőtér is szemtanúja lehetett a dinamikus ám mégis légies, a vagány, de így is elegáns, valódi varázslatnak.
Minden tiszteletem azoké a felkészítőké, akik saját erejükből, folyamatosan haladnak előre lépésről lépésre, óriási alázattal. Egyre több ilyen embert ismerünk a Műhelyen belül. Az egyik legjobb példa erre Szarvas Rita, a regölyi Hully-Gully koreográfusa, tánctanára, csoportvezetője (hogy egyéb tevékenységét ne is említsem). Továbbképzéseken alapuló tudását folyamatosan bővíti Műhelyes, vagy épp külső konzultációkkal, csoportjával pedig igyekszik mindig a lehető legjobb minőségben megjelenni. Rita néptáncos múltja ellenére a társastáncos Hully-Gully-t nem formálta át, hanem igyekezett elődje jó hírnevét megőrizve újra életre kelteni, továbbfejleszteni a csoport tudását ebben a műfajban. Nagyszerű út, és követendő példa az övé! Táncosai egy minden tekintetben kellemesnek mondható angolkeringővel örvendeztettek meg minket idei fesztiválunkon. Szép tartásban előadott, hibátlan alaplépésekből álló, változatos térformákat felvonultató, remek koreográfiát láthattunk tőlük szép ruhákban. A produkció megállta a helyét nyitónapunkon, és ahogy mondani szoktuk: jelenlétük valóban emelte az est fényét. Külön gratulálok a táncosok életkorához méltó, elegáns témaválasztáshoz!
Idei fesztiválunkon is volt a moderntánc, a színpadi tánc, a musical tánc, vagy épp a nyílt tánc kategória képviseletében is több bemutatkozás. A besorolással változatlanul meggyűlt a bajunk, ennek ellenére többségében nívós és jól építkező táncprodukciókat láthattunk ezen kategóriákban.
Az életkorokat említve, üdvözölnünk kell – és már nem is első alkalommal a Műhely fesztiváljain - egy viszonylag újkeletű műfaj, a szenior tánc megjelenését. Ez a valóban társasági, mégsem társastáncos, különleges műfaj, egyszerre ad lehetőséget az egyéni megmutatkozásra, és a csoporthoz, közösséghez való tartozás átélésére. Arra a bizonyos „szükség van rám”, „fontos vagyok” érzésre, amit minden idős embernek éreznie kellene világunkban, hiszen általuk vagyunk mi is. Megható látni, amint az – adott esetben egyre kevesebb érzelmet mutatni képes- arcok egyszerre felderülnek a kizárólag nekik szóló taps hallatán. A taps pedig szívből jött, hiszen élvezhető és szórakoztató produkciókat láttunk ebben a műfajban. Nagy szükség is van erre, bemutatkozásuk pedig egy új szín fesztiválunk palettáján, köszönjük az élményt!
Az improvizációra alapuló táncprodukciók fesztiváli bemutatását csak akkor javaslom, ha egy komoly alkotómunka előzi meg ezt úgy a táncos, mint a felkészítő részéről. Ki kell alakítani egy változatos mozdulatokból álló eszköztárat, a százszor táncolt lépéseket még százszor gyakorolni kell, azt pedig külön is, hogy hogyan, milyen mennyiségben és arányban tartalmazza ezt a készülő produkció. A néző ugyanis látja a pontos felkészülés eredményét, épp úgy, mint az elnagyolt, összecsapott munka eredménytelenségét. Ebből a szempontból teljesen lényegtelen, hogy katonai kiképzőtábort, vagy egy házibulit viszünk színpadra. Egy minimális átgondoltságnak, koreográfiának, (vagy legalább néhány tanult tánclépésnek) meg kell jelennie a legteljesebb zűrzavart bemutatni akaró, táncos jelenetben is, ellenkező esetben „civileket” lát csak a közönség a színpadon. A zűrzavart, a fejetlenséget is nagyon pontosan meg kell szervezni. Sőt: azt kell csak igazán!
Kerekesszékben és kerekesszékkel előadott táncokat is láthatott fesztiváli közönségünk. Ízléses, átgondolt és változatos koreográfiában gyönyörködhettünk. A tánc örömének megjelenését az arcokon pedig tanítani kellene. Mikor az előadó és a néző együtt kezd mozdulni ott belül a lelkek mélyén… Na, az az igazi katarzis! Remélem, sokszor láthatjuk még a csoportot!
Kendős táncok, kalapos táncok, székes táncok: kellékhasználat tekintetében is egyre inkább fejlődnek csoportjaink. Mára általában ügyesen és átgondoltan használnak kellékeket a táncosok. Egy következő szint lehet, ha kizárólag saját koreográfiákkal rukkolnak elő. Ha valaki képes rá, hogy pontosan betanítson egy neten talált videóról valamit, az minden bizonnyal saját ötletekben sem lesz kevésbé sikeres! Nyugodtan merjük használni saját ötleteinket egy-egy mozdulatsor összeállításában!
Szerencsére a látott táncokat azért többnyire ez jellemezte. Változatos modern táncokat láthattunk, többségében jól kivitelezve és alaposan kigyakorolva. A produkciók többsége nem célzott mondanivalójában vállalhatatlan mélységeket, de ezt nem is feltétlenül hiányoltam. A nyári forróságban üdítő, hűsítő élmény volt a kizárólag életörömöt és vidámságot sugárzó táncosok pontosan kidolgozott együttes munkája is. A valódi „fesztivál életérzés” fontos közvetítői ők, és ez elengedhetetlen. Gratulálok minden alkotónak!
Mint ahogyan a néptáncosoknak is. Kovács Tibor tanár úr fáradhatatlan. Ezt nem csak a Műhely képzésein, táboraiban tapasztalhatják, akik már dolgoztak vele, vagy akik személyesen ismerik, de ez saját tánccsoportjának munkásságán, folyamatos megújulásán és bővülésén is tetten érhető. Idei fesztiválunk közönsége ugyanis már nem csak az Újpalota ÉNO Figura, de a Figurázó tánccsoportjának nevét is megjegyezte, akik az elsőként említett csapat „kezdőbb” táncosaiból szerveződtek, és igen magas színvonalú bemutatkozással leptek meg minket idén is.
De a tanítványok is jól szerepeltek. Gondolok itt Magyarszerdahely Pityóka Néptánccsoportjának előadására, akik a tőlük megszokott, szűnni nem akaró lelkesedéssel adták elő táncukat, de még sorolhatnám a színvonalas produkciókat a kiskunhalasi Szederinda néptánccsoportig, akik remek Ritmusgyakorlatukkal varázsoltak el minket. Színes, változatos táncokat láthattunk idén is a néptáncosoktól.
Fesztiválunkra érkezett zenészeink többsége is látványosan új utakat keresett. A legtöbb zenekar, énekkar változtatott repertoárján: frissítette azt. Mai dalokat hallani saját átdolgozásban épp úgy hűsítő élmény a nyári hőségben, mint egy jól színpadra állított táncprodukció. A választott dalok többsége szintén ráerősített a „fesztivál életérzésre”, együtt énekeltük az előadókkal, szabadtéri fellépésen táncoltunk rá. Akik ezt a fajta frissítést végre felvállalták, meggyőződhettek róla, hogy nincs mitől tartaniuk. Épp úgy megmozgatja a közönséget a mostani előadóktól választott zene, mint a 30-40 éves örökzöldek. Sőt…
Ennek ellenére itt is fontosnak tartom a nehézségi fokozat jó megválasztását. Tudom, és tisztelem azt a megközelítést, hogy olyan dalokat igyekszenek választani zenészeink, amelyek számukra/számunkra fontos üzenetet közvetítenek. De fontos, hogy ahhoz úgy nyúljon hozzá az előadó, hogy valóban élmény legyen hallgatni azt. Semmiképp nem tartom jó iránynak, ha változtatunk egy ismert dal ritmusán alkalmasint „túlegyszerűsítve”, mert iskolássá teszi az előadást, így a nézőtéren nem kapom meg a várt élményt, nem tudok együtt élni vele. Ilyen esetekben elnézőbb a közönség, ha inkább kimarad egy „rap betét”, vagy épp egy nehezebben előadható részlet.
A jó hangnem megválasztása is elengedhetetlen. A néző hallja, ha kényelmetlen az énekesnek a dal, az értő néző pedig értetlenül áll az események előtt, ha például egy zenekar egész repertoárját folyamatosan mélynek érzi az énekes hangjához. Ez sokat levon a produkció élvezeti értékéből. Mint ahogyan a túl hosszúra nyújtott előadás is. Akár egy dalra, akár az egész megjelenésre kivetítve. Itt nyilván nem a koncertekről beszélek. De arról igen, hogy, ha fesztiváli produkcióként nevezzük zenekarunkat, sokkal nagyobb élményt nyújthat a csapat 2-3 alaposan kidolgozott és begyakorolt dallal, mint egy végtelennek tűnő előadással, amelyet gyomorgörcsösen hallgat végig a néző, szurkolva, hogy végre tudjon belépni az énekes, jusson eszébe a szöveg, a láthatóan hamar fáradó zenész még bírja ezt az egy dalt, stb…
Az előadásmód is nagyon fontos. Vannak már zenekaraink, akik akár egyetlen dallal is valódi koncerthangulatot teremtenek. Az interaktív megjelenés jó ötlet, szeretjük, ha bevonnak minket, nézőket a produkcióba, akár egy kis közös énekléssel is. Az viszont visszás, ha azt tapasztalom, hogy az énekes, akire figyelek, kiinteget a nézőtérre egy ismerősének. Aztán egy másiknak. Színvonalas produkciót is beledobhat egy ilyen megnyilvánulás az érdektelenségbe, ha viselkedésében alkalmatlannak látom azt az előadót, akiről pontosan tudom, hogy tud helyesen viselkedni, ha akar. Hangsúlyozom, hogy nem azokról az esetekről beszélek itt, mikor egy zenészünk egyszer csak rádöbben, hogy őt most valójában mennyi szempár követi, és örömében önfeledt integetésbe kezd, vagy épp többször is meghajol, úszva a taps mámorában. Azokról az esetekről beszélek, mikor azt látom nézőként, hogy az énekest szemlátomást nem érdekli, hogy épp százan nézzük. Ott egy ismerős, és ő kiköszön, csak neki. Aztán meg egy másiknak. Amatőrré teszi a produkciót ez a viselkedés, még, ha valójában tudjuk is, hogy valószínűleg egy szorongásból, lámpalázból fakad. Mindenkit lebeszélnék erről.
Persze jó példákból sincs hiány. Legtöbb zenekarunk, énekkarunk mára nagyon figyel a színpadi megjelenésre is, és nem is feltétlenül csak a jókedv megteremtésére, a látványra is fordítanak energiát. Vannak énekkaraink, akik saját koreográfiát táncolnak éneklés közben. Itt jegyezném meg, hogy a Sol Singers táncait most minden eddiginél alkalmasabbnak láttam nézőként. Nem okozott külön stresszt az énekeseknek a megvalósítás, ennek ellenére nem tűnt elnagyoltnak. Látványos és változatos volt, minden pillanatban lekötötte a figyelmemet.
Hallhattunk szívet melengető saját dalokat is fesztiválunkon, számomra ezek a legértékesebbek. Köszönöm az élményt!
A Segítők Kara is üdítő meglepetés volt. Mikor azt hisszük, segítőink, csoportvezetőink minden energiájukat felhasználták a fesztiváli előkészületek alatt, akkor egyszer csak előállnak egy olyan meglepetéssel, amiben megéneklik a közös élményeket. Készültek rá, nem tudom hogyan; próbálták, nem tudom mikor – eldöntötték, összefogtak és megvalósították. Szívet melengető módon vitték színpadra a Műhely üzenetét: VAN együttműködés, VAN fesztivál, VAN energiánk, VAGYUNK NEKTEK SRÁCOK, és köszönjük, hogy TI is vagytok nekünk! A nézőtér egy emberként üdvözölte a megmozdulást, és természetesen célba ért az üzenet is.
Mint ahogy egyre inkább célba ér a Magyar Speciális Művészeti Műhely Egyesület általános üzenete is, az, hogy a művészet valóban mindenkinek szól, és mindenkié.
Kincs Alexa (néző)